fallback

Цв. Николова: Производителите на вино ще спечелят, ако се обединят в обща кауза

През последните две години се отварят много нови пазари за качествени и скъпи вина, заяви изпълнителният директор на „Катаржина Естейт“

08:15 | 09.10.13 г. 8

Цветелина Николова, снимка: личен архив

Цветелина Николова е изпълнителен директор на винарска изба „Катаржина Естейт”, включваща фирмите „Полтурист”, „ Катаржина Винеярдс”, „Полинвест”,  „Белица Винеярдс”, „Аполония Винеярдс”, „Полония”,  „Уайн България” и търговското дружество „Платиниум Брандс”. Тя е и управител на фирмите, обединяващи холдинга за производство и дистрибуция на алкохолни напитки Белведере Груп България – „Домейн Менада”, „Менада Винеярдс”, „Домейн Сакар”, „ Сакар Винеярдс”, търговските дружества „Винимпекс” и "Белведере Дистрибуция”. Завършила е бакалавърска степен по политология и има магистърска степен по МИО от УНСС. Започва кариерата си през 2001 г. в Red Bull България. От 2003 г. работи в Белведере България като търговски представител, а от 2006 г. до 2011 г. е търговски и маркетинг директор на холдинга. Фондация Еврика й връчи отличието „Млад мениджър“ за 2012 г. Цветелина Николова получи и отличие в категорията  „Най-бързо развиващ се млад мениджър“ на годишните награди на сп. ”Business Lady”, както и наградата „Най-успешен млад мениджър“ на конкурса „Мисис  - Дама на годината”.

Цветелина Николова коментира пред Investor.bg последните данни за реколтата от грозе и перспективите за износ на българско вино на чуждите пазари.

 

Какво очаквате като винопроизводители от тазгодишната реколта от грозде?

Тази година при нас, в Южна България, реколтата е много добра и причините за това са няколко. От една страна, не бяхме засегнати от градушките през пролетта, но нашите добри резултати не се дължат само на климата през годината. Инвестирахме сериозно в лозето и 80% от увеличението на реколтата се дължи на вложенията, които направихме. Затова при бялото грозде, което вече е прибрано, количествата са увеличени с 40-50%, при това с изключително високи показатели. При червеното грозде увеличението на добивите е около 35%.

Какъв тип инвестиции имате предвид?

Инвестиции в процесите в самото лозе – да се наторява, да се полива. След всеки дъжд поливаме с хеликоптери, това е скъпо и го правят само няколко компании в България. По този начин не се развиват никакви болести.

Когато времето през лятото е сухо и слънчево, напояването на почвата влияе много на реколтата. Миналата година изградихме капково напояване за 80% от 7-те хил. дка на „Катаржина”. Инвестирахме около 2,7 млн. евро. Част от средствата са от европроекти, а останалата част – наши средства.

От миналата година година целта ни е да работим повече в лозето и по-малко в избата. Като получаваме висококачествено грозде, почти няма вариант да се получи нискокачествен продукт. Немалка е и ролята на нашите технолози, които създават различните брандове вина.

По данни на Изпълнителната агенция по лозата и виното износът на вино през тази година расте. Според Вас кои са най-перспективните направления?

През последните две години се отварят много нови пазари за българските винопроизводители. Интересно е, че това са пазари за висококачествени вина. Проблемът е, че по принцип българското вино се изнася на цени от 60 евроцента до 1,20 – 1,30 евро за бутилка, което е много ниска цена.

Вие как се противопоставяте на тази тенденция?

Ние не изнасяме вино на „Катаржина” на цена под 2,40 евро. От около 2 години не изнасяме и наливно вино. За нас перспективните пазари за по-скъпи и висококачествени вина са Северна Америка, Китай, Япония, Индия. В цяла Азия като цяло има търсене на висококачествено и по-скъпо вино. Сред новите ни пазари е и Швейцария. За нас висок пазарен дял има и Полша - там имаме голям екип и потенциал за развитие.

Какви са основните тенденции на вътрешния пазар?

На първо място културата на пиене на вино се повиши много и се търсят по-висококачествени продукти. Наблюдаваме сериозен спад при търсенето на вино в опаковки тип bag-in-box. Хората, които нямат възможност да си купят вино в бутилка за 10 лв., предпочитат да си купят по-евтино вино, но да не е в кутия. Една кутия bag-in-box не може да съхрани виното така, както бутилка с тапа. Въпреки това обаче, е предпочитана за по-големи масови събития.

Дори в заведенията, които преди години предлагаха масово вино в чаша, вече преминават към вино в малка бутилка – от 375 или 250 мл. Има и първокласни ресторанти, които предпочитат да не вкарват малки бутилки и предлагат вино на чаша, но то е пак от бутилки. Затова запазваме продажбите bag-in-box, но при силен ръст на количествата при малките бутилки.

Как се справяте с изискванията на големи пазари, например Русия, за големи количества вино в милиони бутилки? Това е една от основните пречки за износ, според Ваши колеги производители.

Ние не държим толкова на количеството, колкото на качеството. За нас не е важно колко ще продадем например в Китай. Искаме да изнасяме висококачествени вина – от 10 – 15 евро бутилката и нагоре. Идеята не е да ги листваме в супермаркети и хипермаркети, а в първокласни обекти – ресторанти и петзвездни хотели. Там количествата не са големи, но постиженията са за имиджа на съответната компания.

За една българска изба е много по-печелившо да продава качествени вина на определени пазари, отколкото да търси големи количества на руския пазар. Не виждам смисъл да се продават вина по 60 евроцента, от типа полусухи-полусладки. Това са вина тип Кадарка и Меча кръв. Произвеждаме ги в „Домейн Менада”, но нямаме интерес от продажби под себестойност.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:34 | 14.09.22 г.
fallback